فرهنگ غذا و آشپزی در گرجستان

اگر غذاهای گرجی علاوه بر “خوش مزه” یک صفت دیگر هم داشته باشند، بدون شک آن صفت “متنوع” است. غذا در گرجستان یکی از مظاهر فرهنگ ملی است. با آدراپانا همراه باشید تا فرهنگ غذا و آشپزی در گرجستان را معرفی کنیم.

یکی از معروفترین غذاهای گرجی خاچاپوری یا پای پنیر است که از آرد، پنیر، تخم مرغ و روغن تهیه می شود. این پای، آن قدر در خود کالری دارد که بدون نیاز به همراهی با نان و برنج خورده شود. بعد از خاچاپوری، خینکالی در رتبه ی دوم غذاهای معروف گرجستان قرار می گیرد. خینکالی را از گوجه ی پخته، بادمجان تکه تکه شده، گوشت بره ی قیمه قیمه، فلفل سبز و اضافه کردن سیر و سبزیجات تهیه می کنند.

فرهنگ غذا و آشپزی در گرجستان

فرهنگ غذا و آشپزی در گرجستان

در طول سفرتان با تور گرجستان، اگر در رستوران هستید و قصد سفارش دادن غذا دارید، سعی کنید یک یا دو نوع غذا سفارش دهید. در فرهنگ گرجستان سفارش دادن چند نوع غذای مختلف چندان مرسوم نیست. برای آشامیدن آب از آب لوله کشی استفاده نکنید، مگر این که به بالا بردن نیترات بدنتان یا از دست دادن یکی از کلیه هایتان علاقه مند باشید. خوشبختانه در تمام شهرهای بزرگ گرجستان آب معدنی سالم در دسترس است. اگر قصد رفتن به خارج شهر را دارید حتماً به مقدار لازم آب همراه خود ببرید.

فرهنگ غذا و آشپزی در گرجستان

رستوران ها عمدتاً از صبحانه تا شام را سرویس می دهند. صبحانه ی گرجی معمولاً عبارت است از نان تازه و تخم مرغ نیمرو و چای، البته نباید حضور خاچاپوری را در سر میز صبحانه نادیده گرفت. رستوران ها خیلی زود شلوغ می شوند، بنابراین یا رزرو کنید و یا زود در غذا خوری حاضر شوید.

فرهنگ غذا و آشپزی در گرجستان

فرهنگ غذا و آشپزی در گرجستان

خاچاپوری (Khachapuri) یک غذای بسیار رایج گرجی است. رواج آن در حدی است که محال است کسی از گرجستان بازدید کند و خاچاپوری را نبیند یا چیزی در مورد آن نشنود. خاچاپوری نه تنها یک غذا بلکه بخشی از فرهنگ گرجستان به حساب می آید. مواد اولیه این غذا عبارتند از آرد، تخم مرغ، پنیر و روغن. ترکیبات آن طوری است که نیازی نیست با نان یا برنج خورده شود، بلکه به تنهایی انرژی و پروتئین کافی را به بدن می رساند. گرجی ها اغلب عادت ندارند که در طول روز غذای مفصلی بخورند، بنابراین بسیاری از مردم به خوردن یک خاچاپوری بسنده می کنند.

فرهنگ غذا و آشپزی در گرجستان

در سطح شهر تقریبا تمامی اغذیه فروشی ها و رستوران ها خاچاپوری عرضه می کنند. محل هایی هم وجود دارند که کارشان فقط عرضه خاچاپوری است. در مقابل جایگاه فروش خاچاپوری معمولا مردمی ایستاده اند که یک خاچاپوری در دست دارند و به خوردن مشغول هستند. خاچاپوری انواع و اقسام مختلفی دارد. برخی از خاچاپوری ها را می توانید مانند ساندویچ یا پیراشکی سرپایی میل کنید، ولی برخی دیگر را باید در بشقاب و با کمک چنگال و چاقو نوش جان کنید.

فرهنگ غذا و آشپزی در گرجستان

فرهنگ غذا و آشپزی در گرجستان